Brudens klädsel

Brudklänning

Bröllopskläderna är bland det viktigaste i ett bröllop. De representerar ens personlighet och smak och givetvis vill man vara så vacker man bara kan på sin bröllopsdag.

När du är ute på brudklänningsjakt, ta reda på vad som ingår i priset.
Hos vissa brudateljéer ingår ändringssömnad och tvätt av klänningen efter bröllopet, medan man får betala extra hos andra.
 
Det har blivit populärt att köpa brudklänningar billigt via nätet och på rea. Men en billig klänning kan bli dyr om den inte passar. Det är inte alltid så lätt och billigt att sy om en klänning. Det kan i värsta fall resultera i att den blir dyrare än den skulle ha varit egentligen, om man köpt den någonstans, där ändringssömnaden ingick i priset.

Det är viktigt att du trivs i dina bröllopskläder. Du ska njuta av dina bröllopsbilder länge och känna dig nöjd med ditt klädval även långt efter bröllopet.
Tänk efter ordentligt innan du beställer din klänning. Välj därför en brudklänning som passar din personlighet och kropp och var inte svag för vad som ligger i trend. Känner du dig utspökad i kritvitt, kanske du passar och trivs bättre i ivory eller i en vacker färgad brudklänning.
 
Om du inte tycker om att bära klänning eller kjol, finns det snygga bröllopsdräkter med topp eller kavaj och byxa istället.
Om du vet exakt vad du vill ha, nöj dig inte med det näst bästa alternativet om klänningen är svår att få tag på. Risken är annars att du blir besviken efter bröllopet.
Om du inte riktigt vet vad du vill ha - titta på många brudklänningar, prova många klänningar och prova gärna samma klänning flera gånger. Har du möjlighet att bli fotograferad i olika klänningar, kan du lättare se hur de passar. Fundera ett tag och gå gärna tillbaka och prova dem igen tills du känner att du hittat rätt.
 
Det är ganska vanligt att man syr upp sin klänning efter egna önskemål. Det behöver inte bli dyrare än en klänning ur en märkeskollektion. Vissa märken erbjuder brudklänningar med olika färger på applikationerna och till och med brudklänningarna i flera olika färger.
Var ute i god tid när du beställer klänningen.
Har du speciella önskemål och kan det ta upp till tre-fyra månader innan den levereras.

När du äntligen har köpt din klänning och ska prova in den sista gången före bröllopet, bör du ta med de skor du ska bära på bröllopet, så att kjollängden blir den rätta.
Att hyra en brudklänning brukar kosta mellan 1500 - 3500 kronor, och att köpa en kostar från 1500 kronor och uppåt. Medelpriset för en brudklänning ligger på ungefär 5000 kronor.
Handpenningen, som man betalar i förskott, brukar ligga på cirka 20% av klänningens värde.

Om du av något skäl blir missnöjd med ditt köp, kanske klänningen har spruckit upp i en söm eller dragkedjan gått sönder, prata då med ateljén och begär kompensation. De brukar vara måna om att kunden ska bli nöjd. Om ni inte kommer överens kan du få hjälp av kommunens kosumentvägledare.
Om inte det heller hjälper, kontakta Allmänna reklamationsnämnden inom 6 månader efter köpet.

Underkläder

Givetvis vill man även vara fin under sina bröllopskläder.
Det är viktigt att man väljer underkläderna med omsorg, så att de inte syns igenom klänningen eller sticker upp ovanför urringningen.
Om man är osäker om bh-n kommer att sticka upp utanför klänningens urringning, är det en bra idé att prova brudklänningen strax innan man ska köpa underkläderna. Då kan man ta en penna och rita på kroppen var klänningens urringning går.
Ska man bära en tunn och snäv bröllopsklänning, är det bästa alternativet släta underkläder och kanske till och med hudfärgade.
Det finns flera olika sorters underkläder som man kan bära under brudklänningen. Vanligast är BH och trosa, men man kan även bära body, torsolette (linne, BH och strumpebandshållare i ett), chemise (linne med inbyggd BH) eller en så kallad unique bra (BH som man limmar fast).
Underkjol
Om brudklänningen har en vid kjol, kommer den bäst till sin rätt om man använder en underkjol med skenor. Underkjolar kan hyras för ett par hundralappar och kostar mellan 500-1000 kronor om man vill köpa en.

Brudhandskar

Brudhandskar kan vara fint om man har en ärmlös klänning eller klänning med kort ärm. Ju kortare ärmar, desto längre kan handskarna vara.
Nu för tiden är handskarna ganska töjbara och kan tas av snabbt, medan man förr i tiden sprättade upp ringfingersömmen, så man snabbt kunde ta ut ringfingret och sätta på ringen. Handskar brukar kosta mellan 200-400 kronor.

Skor

Det finns ett stort utbud av vita bröllopsskor att välja mellan. Skor i satin och crépe kan färgas om efter bröllopet om man vill.
Vill man inte ha vita skor, kan man välja skor som ingår i bröllopets färgtema. Har man färgad klänning, kanske vanliga svarta finskor passar bra till.
Det är viktigt att skorna sitter bra och är sköna, så det är lämpligt att man går in bröllopsskorna någon vecka före bröllopet, så man undviker skoskav.

Slöja

Enligt tradition ska bruden endast använda slöja på sitt första bröllop, eftersom den symboliserar oskuld. Det finns många olika sorters slöjor och olika längder. Om man väljer att fästa slöjan över frisyren, så kan man välja en enklare håruppsättning. Vill man ha en mer avancerad frisyr, kan slöjan fästas i nacken.



Bildkälla: Sincerity Bridal
Textkälla: bröllopslycka.se
Skribent: Karolina Jonsson (Me)


Budget

Man bör börja med att göra en preliminär budget, så fort man bestämt sig för att gifta sig, genom att skriva upp allt man kan komma på. Den här budgeten kommer garanterat att se annorlunda ut när man ser den slutgiltiga summan. Kanske är det några inbjudna gäster som tackar nej vilket genast ändrar det första utkastet.

Kanske måste man redan till den preliminära budgeten tänka om i val av lokal, dekoration eller annat för att få en så realistisk budget som möjligt. Gnugga geniknölarna för att se vilka kostnader man kan sänka genom att ta hjälp av sina nära och kära, det är guldvärt i budgeten. Förr betalade bruden föräldrar bröllopet men riktigt så är det inte i dag och ekonomisk hjälp behöver inte alltid skramla eller prassla i handen. Att en vän tar sig tid och erbjuder sig att hjälpa till är värt mycket och kommer ge bugeten ett mer positivt utseende. 

Man bör försöka lägga upp budgeten så att man lätt ser vad som behövs och vad det kommer att kosta. Ta det gärna i kategorier såsom Kläder till bruden, kläder till brudgum, blommor osv, under dessa kategorier kan man sedan lägga allt som behövs.


Exempel:


Blommor 

Inköp av:Preliminär kostnadSlutgiltig kostnad
Brudbukett

1000 kr

800 kr

Tärn- & Näbbuketter

  
Corsage  
Hårblommor  
Bordsdekorationer  

Lägg gärna till en eller två celler till med anteckningar och tankar för att få en klarare bild. Det gör det lättare att jämföra kostnader och utseende.

Budgeten har fasta och rörliga utgifter så man underlättar för sig själv om man fastställer alla fasta utgifter för att sedan ha en överblick av vad som återstår till dem rörliga utgifterna.

Budgeten kommer vara en följeslagare genom planeringen, inte alltid den mest positiva och sällskapliga men ett måste. Man ska försöka vara realistisk och inte dras med allt för mycket i trender och annat, det kan lätt göra budgeten ännu mer negativ (större utgifter än man tänkt sig). Man får inte glömma anledningen till att man gifter sig.

Med budgeten som ständig följeslagare gäller det kanske att prioritera något billigare för att kunna bjuda fler eller vice versa. Kanske måste man behöva dra ner eller ta bort något som man velat ha eller så har man den förmånen att kunna välja och vraka. Man kan ta ställning till om man vill göra det mesta själv med lite hjälp från vänner för att dra ner kostnaderna eller göra så lite som möjligt själv och betala de som kan få ens dröm att förverkligas.


Ta hjälp av den slutgiltiga gästlistan

När man vet hur många det är som kommer på bröllopet vet man även en mer specifik summa det kommer att kosta. Bjud så pass många gäster som budgeten tillåter, nästan så det inte finns utrymme för mycket mer. Anledningen är den att om några tackar nej kan man inte ha tanken att man alltid kan bjuda in fler. När inbjudningarna går iväg är den uppgiften avslutad så för att vara säker på att det kommer ca. det antalet gäster man önskar så bjud lite fler i antalet.

Fördelen med budgeten är att man själv kan mixa och matcha så att bröllopet blir precis som man själv vill ha det. Man måste inte alltid ha en bröllopsfest, 100-talet gäster eller om ens en bröllopsresa.


 

Med budgeten i högra handen hindras eller ges det möjligheter.

Källa: bröllopslycka.se
Skribent: Karolina Jonsson
(me)

 

Vem gör vad på ett bröllop?

Brudtärna

Brudtärnan brukar vara en syster, nära släkting eller nära väninna till bruden. Brudtärnans uppgift är att hjälpa bruden med en del förberedelser inför bröllopet och med påklädning och dylikt på bröllopsdagen. Tärnan brukar själv stå för sina kostnader för kläder och skönhet, men om brudparet har speciella önskemål om kläder och utseende, står brudparet ofta för en del av utgifterna.

Vid vigseln går tärnan vanligtvis fram till altaret tillsammans med marskalken. Till tärnans roll vid vigselceremonin hör att hålla i brudbuketten vid ringväxlingen och ofta läser hon ett bibelstycke eller en vacker dikt. På bröllopsmiddagen brukar hon även hålla ett tal för brudparet. Brudtärnan är den som brukar samordna brudens möhippa.

Det blir allt vanligare att ha två eller flera tärnor. Ibland förekommer till och med även "manliga tärnor". Vill man inte ha brudtärnor, så behöver man naturligtvis inte ha det.



Marskalk/best man

Marskalk och best man är i princip samma sak.
Marskalken brukar vara en bror, nära släkting eller nära vän till brudgummen och har bland annat till uppgift att vara ett stöd för brudgummen på bröllopsdagen och hjälpa till vid vigseln med att visa gästerna till rätta och förvara ringen/ringarna tills ringväxlingen äger rum. Marskalken brukar själv stå för sina kostnader för kläder.

Vid vigseln går marskalken vanligtvis fram till altaret tillsammans med tärnan. Till marskalkens roll vid vigselceremonin hör att hjälpa bröllopsgästerna till rätta i kyrkan och förvara ringarna fram till ringväxlingen. På bröllopsmiddagen brukar han även hålla ett tal för brudparet. Marskalken är den som brukar samordna brudgummens svensexa.

Man behöver inte ha någon marskalk vid bröllopet om man inte vill ha det. Annars är det vanligast i Sverige med en eller ett par marskalker.



Brudnäbbar/näbbar

Brudnäbbar och näbbar är ofta brudparets egna barn eller syskonbarn upp till cirka 8 års ålder. De brukar gå in framför brudparet.
Näbbarnas uppgifter kan vara att strö ut rosenblad på altargången eller dela ut rosenblad eller ris att kasta efter vigseln. De kan även ta över tärnans/marskalkens uppgifter att hålla brudbuketten under vigseln eller bära ringarna tills ringväxlingen äger rum.



Värdpar

Värdarna är de som brukar ta hand om de praktiska och ekonomiska detaljerna kring bröllopet.

Förut, när brudens föräldrar brukade betala bröllopet, brukade de vara värdparet och bland annat skicka ut inbjudningarna och ta emot anmälningarna.
Idag står brudparet ofta själva för sitt bröllop men brukar dock aldrig åta sig rollen som värdpar, får de ekonomisk hjälp av sina föräldrar så går oftast rollen som värdpar till föräldrarna. Om alla eller bara någon av dem åtar sig rollen är upp till föräldrarna att besluta. Den eller dem som vill åta sig den äran bör underrätta toastmastern/madamen samt brudparet så snart som möjligt. 

Brudparet kan emellertid utse vicevärdar till bröllopet, som har hand om det praktiska på bröllopsdagen, så att brudparet kan ta det lugnt.

Att vara värd eller värdpar innebär utöver dem praktiska detaljerna att hålla välkomsttalet.



Toastmaster/toastmadame

På festen brukar man ha en toastmaster eller toastmadame som håller ordning på skålar, tal, telegram, sång och festens tidplan i största allmänhet. Vanligt är också att ha ett toastpar, alltså en man och en kvinna som tillsammans delar på uppgiften.

Toastmastern/toastmadamen har en av bröllopets större roller, så den uppgiften kan kräva en del tid och planering. Därför är det en bra idé att utse toastmastern och/eller toastmadamen relativt tidigt under bröllopsplaneringen, så att man kan diskutera middagens utformning och eventuella önskemål.

Toastmastern/toastmadamen brukar vara den som utbringar brudskålen när brudparet anlänt till festen.
Under middagen kan det vara bra om toastmastern/toastmadamen ringer i en klocka eller blåser i en tuta, för att dra uppmärksamheten till sig.

Det är inte ovanligt att toastmastern har många talare att presentera så det är viktigt för den som åtar sig denna stora roll att vara noggrann med planeringen. Han/hon/de ska genom planeringen har gott samarbete med serveringspersonalen då det tal och måltider ej bör kollidera med varandra. Den här rollen kräver att man är formell i sina presentationer och kommer ihåg att presentera talaren med för- och efternamn samt sammankopplingen som talaren har med bruden eller brudgummen.

Blir en talare för entusiastisk och drar ut på talet är det upp till toasmastern, genom skrammel eller harkling, att avbryta talaren.

Det är inte bara presentationer som den här rollen kräver utan även att fånga samtliga gästers uppmärksamhet när brudparet ska skära tårtan t.ex.


Källa: bröllopslycka.se
Skribent: Karolina Jonsson
(me)


Funderar & funderar

Jag och sambon skulle snart varit framme vid vår dagen D men har inte kommit så långt pga. att det är en stor kostnad för en barnfamilj =0(
Börjar fundera på om jag kan finna sponsorer och annonsörer som kan göra att bröllops spargrisen ger en lite ljus??
Ska fundera på den lite till känner jag.

Skulle du som företagare vilja visa er och era produkter här i bloggen eller på ett bröllop?

Vad tycker du som besökare om den idén?
Några förslag?


I värsta fall

Minns ni att jag rekommenderade ännu en bröllopsbok?


Jag håller nu på att läsa den och jag kan uttala mig om ungefär halva idag ;0)

Det är en bok som täcker ALLA oväntade misstag och olyckor på ett bröllop, det är en bok man garanterat kan låta bröllopskoordinatorn (som möjligen är med på bröllopsdagen) ha i handen eller stoppa den väl förvarat i handväskan under bröllopsdagen.

Vad som helst kan hända på dagen D och med den här boken kan man rädda många situationer.


Kom dock ihåg att det som händer händer och det bäddas många skratt och minnen i just dom situationerna.


Torrt var det här

Här är det fortfarande lite semester torrt =0(
Hoppas snart få möjlighet till massor av inspiration.

// Ina

RSS 2.0