Det kungliga bröllopet

Igår ingick Kronprinsessan Viktoria och Daniel äktenskap och han blev därmed bland annat Prins och Riddare. Som en saga så sann.

Visst såg jag det på tv och jag förvånades över att Viktorias klänning var så "enkel" då den omtalats så pass i media. Att hon traditionellt bar kronan som hennes mor burit samma dag för exakt 34 år sedan var en fin gest och om jag som florist ska uttala mig om buketten så var den lite för "gigantisk och proppad". Att den dock inngehöll dom finaste av svenska sommarblommor lägger jag helt klart ett plus på.

Dekorationen i kyrkan var underbar men tycker själv att dom enbart skulle haft det gröna, vita och blå. Inte en och anna rosa dekoration. Då tänker jag inte på dom vackra dekorationen precis utanför storkyrkans port.

Det var ju en hel del tal och spekulationer om vilket färgtema som skulle råda, innan bröllopet och jag är glatt överraskad över att det gula uteblev. Trots att det gula tillhör Sveriges färger men man behöver inte vara så inrutad utan tycker absolut att dom valt det allra bästa ur Sverige.

Vad det gällde det lilla myrten som Kronprinsessan hade för att sluta samma slöja med krona har inte bara med familjär trend att göra utan det finns faktisk historia bakom den traditionella myrtenkronan som under en tid nästan började se sitt traditionella ljus igen på många brudar, det var precis så den kom upp på ytan och vände.
Myrtenkronan har sitt alldeles egna och traditionella hantverk dessutom, med speciella mått och material ska den bindas på ett speciellt sätt för att vara en äkta myrtenkrona.

Jag kanske sammanfattar den histora som ligger bakom myrtenkronan en dag ;0) Är det ett önskemål så kan det kanske prioriteras.

Men summa kardemumma: Kunde det bli vackrare?? Kunde vi skriva histora på något annat sätt? Jag tycker det var helt underbart och unnar brudparet den fina bröllopsdag dom fick trots alla pengar det klagas på har lagts ut.

Jag missade dock när Far Daniel Westling gav sitt tal till sonen samt när Prins Daniel gav sitt, är det någon som bloggat om det så länka gärna.

Vad tycker du?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0