Svar på frågor

Jag får en hel del mail med frågor från kreativa personer med en vilja att binda sina egna brudbuketter, det tycker jag är jätte roligt. Dessutom så blir ju buketten mer personlig. Självklart så försöker jag svara på era frågor.
 
Nedan har jag svarat på ett mail ang. en droppformad bukett.
 
Jag ska göra en droppformad bukett och funderar en massa på hur det ska gå till.
Du skriver att man kan gaffelskafta för att förlänga, innebär det att de blommorna inte kommer att
få vatten från oasisen?
 
En annan fråga, bör man sticka in en krans av breda blad som kan bära och lyfta övriga blommor?
 
Om jag gör buketten dagen innan bröllopet, hur förvarar jag den bäst över natten?
 
 
Svar på gaffelskaftningen:
Dem längst blommorna i buketten (dem som utgör droppens spetsiga del) gaffelskaftar du med anledning av att dem ska sitta kvar säkert i buketten. Du placerar dessa blommor precis som övriga så att stjälken (snittet) får vatten i oasisen, gaffelskaftningen (ståltrådarna) går då rakt igenom oasisen och kommer upp på ovansidan av gallret. Där förankrar du ståltrådarna genom att böja dem runt gallret och ner i oasisen på andra sidan, så att de går att täcka över och inte sticker rakt upp och kan skada.
 
Svar på fråga 2:
"Kransen" eller manschetten som det heter är det man börjar med om den sådan ska finnas. Den kan bestå av läderblad eller annan typ av blad, den kan också bestå av sisal (trådliknande dekorationsmaterial) eller till och med pinnar om så skulle vara. Valet av material handlar mest om fantasi och design, så det är vad man själv vill skapa som avgör. Men den placeras i en droppformad bukett strax under gallrets fäst linje. Tänk på att inte göra den allt för stor, intrycket kan bli gigantiskt. Men kan också utgöra helheten om man vill framhäva en design. Allt efter tycke.
 
Ska man inte ha en allt för tät bukett så kan man även fylla tom rummet mellan blommorna med manschett materialet.
 
Tips: Om handtaget ska vara klätt med sidenband eller annat så ska det göras först, akta sedan så att inte vattnet eller blommorna färgar det.
 
Svar på förvaringsfrågan:
Buketten bör göras dagen innan och ska då sedan förvaras i kylskåpet under natten. Spruta blommorna med vatten med blomspruta innan, så att oasisen håller sig fuktig.
Anledningen: Kylan gör att mognadsprocessen i blommorna stannar upp och gör att hållbarheten förlängs.
 
Precis som med alla snittblommor så bör man undvika att ställa blommorna i närheten av: Frukt, barrväxter, drag, tobaksrök och avgaser. För bästa hållbarhet.
 
Eftersom jag inte vet vilken typ av bukett du ska göra så hoppas jag att dessa riktlinjer hjälper dig på vägen, skulle det vara något så är du självklart varmt välkommen med fler frågor.
 
Stort Lycka till!
 
 
Mer information och tips hittar ni även hos Bröllopslycka.se där ni även har instruktioner som hjälper er steg-för-steg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0