Inas Dekor

"Små ting skapar helhet"

Dagens goda gärning

Publicerad 2008-06-27 19:49:28 i Personligt,

Idag var jag med min sambo "Handyman" till läkaren, ett besök som snabbt hamnade på listan innan jag började jobba, han skickades på ultraljud för sin biceps som gått av (då menar jag att den verkligen har gått av och ligger nere i armvecket ) och jag hade precis varit och köpt en Magnum Mandel och en Cornetto Jordgubb åt oss när läkarna ropar in honom.
I väntrummet satt en liten flicka på 2 år som fått vänta länge på sin röntgen av dem små fingrarna hon klämt i bildörren, hon tittade på glassen jag kom med och hennes blå ögon såg ut som små ledsna hundvalpars =(
Jag frågade hennes mamma om jag fick ge henne min Cornetto Jordgubb (oöppnad självfallet) och med liten osäkerhet över att ta emot något från en främling frågade hon om jag inte ville ha betalt för den iallafall, det är klart jag inte ville.
Jag ville ge min glass till hennes lilla flicka med vetskap om hur lång väntan på sjukhus kan vara, glassen var Änglas höjdpunkt när hon var på sjukhuset, och den gör väntan kortare.
Ett litet, blygsamt "Tack, tack" fick jag och jag såg hur hon gladdes åt glassen.

Finns det något som slår den känslan som man får när man gör något för någon annan, vän som främling?

När sambon kom ut var hans Magnum Mandel uppäten, av mig =D
Tro inget nu, han ville faktiskt inte ha någon ny så jag köpte en munk till honom när vi fikade ;0)
Innebär det att jag gjort två goda gärningar idag eller ersatte jag bara glassen? =D

När vi väl skulle lämna sjukhuset så mötte vi flickan och hennes mamma. Hon tackade på nytt för glassen och jag fick ett "Hejdå" från hennes lilla dotter.
Det är sådana saker man minns, sådana saker som man mår bra av.

Jag röstar på att vi är vänligare och ger mer av oss själva till andra. Inga stora saker men kanske en Cornetto Jordgubb till någon som behöver den mer ;0)

Hela eftermiddagen har jag imponerats och inspirerats av tre (av många) olika kyrkor som jag har fotograferat i alla vinklar, något som jag ska ha i jobbet sen.
Vilken historia dessa byggnader har, jag gillar det. 
Vart man än vänder ryggen innanför kyrkmurarna så finns historia.

Kyrkor och dess omgivning skänker ett lugn och en frid, tycker jag. Jag finner ro där, trots att jag själv inte är "beroende troende" så är det helt klart en stressfri miljö där jag kan rensa tankarna.

Om jag hade velat gifta mig i en kyrka så hade jag velat veta lite om dess historia, det är en bonus att som planerande brud få åka runt och fotografera dessa hus som så många lovar varandra kärlek i, tills döden skiljer dem åt.
Finns vår kyrka? En kyrka som tilltalar oss så mycket så vi bestämmer oss för den?
Den som väntar får se ;0)

Så har min dag varit, hur var eran? Någon god gärning idag? 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Michaela

Publicerad 2008-06-28 23:42:45

Du är en underbar människa :-)

Postat av: Marie

Publicerad 2008-06-30 01:22:26

heej, jo faktiskt vi jort en god hjärning, vi hjälpte vår underbara granna att åka att hämta hennes son som var ute i skärgården hos en kompis..då fick hon i lugn och ro packa för nästa semestertripp..

Postat av: Marie

Publicerad 2008-07-01 12:51:19

Tusen tack för dina snälla rader om min blogg jag blir sååå glad..vilket härligt engagemang du har för kyrkors historia..jag är som du inte "beroende troende"..men kyrkan symboliserar ett lugn..och är helt övertygad att "brudar" vill veta dess historia.



det är så roligt att läsa din blogg då jag med glädje minns den tid då jag arbetade som sömmerska och sydde brudklänningar..och hela konceptet det medförde jag höll sömmerskan tal osv..om det var nära vän så höll jag det själv såklart annars ett telegram som var mkt uppskattat.



ha det gott tills vi hörs igen

kram på dej

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ina

Jag är mamma, utbildad florist, arbetat som dekoratör. Jag är en fd. webadministratör på bröllopslycka.se men arbetar nu som webadministratör, dekoratör, "företagsprofilerare" och marknadsföringsassistent på ett företag inom profil- och presentreklam. Jag brinner för det jag gör och är tacksam för att jag får möjligheten att göra det. Min familj är mitt allt och ingenting annat prioriteras högre än den. Därav mycket vardagstugg i bloggen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv



Prenumerera och dela