Bröllopsbröd

Tänk vad underbart det är att det finns oändligt att lära sig oavsett om det är något från förr eller något nytt som skapas. Traditioner kan vara av alla åldrar, det blir en tradition om man gör det likadant upprepade gånger....

Idag var jag hemma hos en vän som har en bakmaskin, i den här bakmaskinen fanns ett recepthäfte och i det häftet fann jag brödet "Bröllopsbröd". Det var väl inte något speciellt med brödets namn mer än att det är bröllopsrelaterat utan det var när jag läste hur man skulle gå till väga för att baka detta bröd i den fiffiga maskinen som jag reagerade och började undra. Man skulle vid en viss siffra på displayen tryck ner en kruka som är av ett visst mått i degen, krukan skulle då bakas in i brödet och hålet som blev (?) skulle man sedan kunna fylla med salt. Salt? 

Varför trycker man ner en kruka? Varför fyller man brödet med salt? Jag har försökt göra en snabb research på detta men utan att lyckas. Ska vidare till biblioteket för att titta i "Baka bröd böcker" tänkte jag.

Är det någon av er som besitter kunskap inom detta område, bröllopsbröd? Dela mer än gärna med er.

En liten klocka ringer vad det gäller just traditioner och kanske är det något som sammankopplar dom båda. Det finns nämligen traditioner om hur man äter tårtan tillsammans och hur man ska skära tårtan gemensamt för att dom olika delarna symboliserar fruktbarhet och vem som bestämmer och fattar besluten i äktenskapet. Läs mer om det här på bröllopslycka.se. Kanske är det något liknande med brödet? Att den som får störst bit kommer att bestämma eller liknande. Men vad står då saltet för?

Riktigt nyfiken faktiskt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0