Inas Dekor

"Små ting skapar helhet"

Internet och tonårs trots

Publicerad 2012-10-22 21:25:58 i Personligt,

Vad kan reta gallfeber på en ibland, mer än nätet och kaxigt växande barn?
 
Stressen står en upp över öronen, man är i full gång från kl. 05:30 på morgonen (om inte ännu tidigare). Man försöker få To-Do listan på jobbet att minska i rask takt och man bara längtar tills man ska komma hem och få äta mat med sin familj. Man vet att To-Do listan ligger hemma och väntar men man hoppas alltid på en lugn och återhämtande kväll.
 
Med stressen ute i fingertopparna så har man ett tempo på 120, maten ska i, tvätten ska tvättas, läxan ska göras osv. Allt vet vi hur vardagen ser ut ;)
Idag struntade min växande Oliwer i att följa om ens en enda regel som han har varje dag, bara för att.
Det spelar ingen roll hur mycket jag har diskuterat, förklarat, belönat eller bestraffat. Man verkar göra som man vill när man känner för det. Varje dag den senaste tiden har jag låtit som en ragata och bestraffat för än det ena och än det andra. Du gjorde inte läxan efter skolan - Du får inte spela XBox. Spela är en belöning för att man skött det viktiga....läxan osv. Mitt motto i uppfostran är i grunden: Hellre belöna än bestraffa. Om du klarar provet så får du det (vad det nu må vara). Men så faller vi tillbaka... en attityd, ett ignorant och respektlöst tillmötesgående....en kille som inte alls är lik min.
Just nu är det: Jag belönar - han får attityd och återgår till att strunta i regler - jag bestraffar - han återgår till att sköta sig en period - jag belönar - osv.
Det blir som en ond cirkel.
 
Det enda jag vill är att vi respekterar varandra och visar kärlek, stolthet och trygghet. Att han har regler och ansvar må vara jobbigt när man är 11 år med diagnosen ADD men det är ett vardagligt måste. Är det så här att ha tidiga tonårs barn? Vad jag än gör, hur jag än vänder på det så sätter det sig inte. Jag vet att det är skov, det är en period (oftast när han utvecklas eller något förändras) men dessa skov är en pina.
Man är både ledsen, arg, stressad och känslan av att vara oförmögen till att förändra eller  lära känns total. Det är blockerat just nu.
 
Hur gör man som bäst? Alla råd är välkomna!
 
Inte nog med att man har haft dispyter med ett yngre tonårs barn, man ska boka uppskrivning och uppkörning också. En i vanligt fall så enkel sak.....blev ett kaosartat moment.
När jag skulle logga in så fungerar inte koden, inte heller e-legetimationen. Jag ansöker om ny e-legetimation, då ryker uppkopplingen. Letar efter uppkopplingen i 40 minuter för att sedan inse att det är "Handy" som har dragit ut nätverkssladden för att kunna koppla in min laptop så inte batteriet skulle dö (stor nytta jag hade av det batteriet utan nät, men tanken var roande gullig mitt i allt). När jag väl fått tillbaka nätet, då får inloggningssidan till proven felmeddelanden och jag bestämmer mig för att strunta i e-legetimationen som inte verkar behövlig eftersom sidan inte är okej, så jag beställer en ny kod....som tar några dagar på sig att komma i brevlådan.
 
Wow, min kväll har varit super duper hyper kaotisk. Hur har ni haft det?
 
Nu har jag fått gnälla av mig lite, dags att sova för att kanske orka en dag till ;)
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ina

Jag är mamma, utbildad florist, arbetat som dekoratör. Jag är en fd. webadministratör på bröllopslycka.se men arbetar nu som webadministratör, dekoratör, "företagsprofilerare" och marknadsföringsassistent på ett företag inom profil- och presentreklam. Jag brinner för det jag gör och är tacksam för att jag får möjligheten att göra det. Min familj är mitt allt och ingenting annat prioriteras högre än den. Därav mycket vardagstugg i bloggen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv



Prenumerera och dela