Inas Dekor

"Små ting skapar helhet"

Tema: Retro

Publicerad 2012-07-18 20:42:46 i Inredning,

Jag är ingen retrofil, hämtar väldigt sällan inspiration från så pass tidiga trender. Jag tycker dock att det är riktigt häftigt när man ser vad man faktiskt kan göra i retrostil. För att få lite mer klarhet så hämtade jag lite text om just Retro på Wikipedia: 

 

Retro (franska rétro, från rétrospectif, bakåtblickande, ytterst från latin) syftar på att inpireras av eller intressera sig för en tidigare eras trender, moden eller teknologi. Man talar till exempel om retromode, retroanu, retrobilar och retrodatorer. Den som gillar det som är retro kallas för retrofil, och behöver inte själv ha varit med om den tid som favoriseras. När ett flygbolag har ett flygplan målat enligt gammal grafisk profil kallas det retrojet.

 

Jag har, dem två senaste dagarna, faktiskt fått lite inspiration och fått ideér hämtat från tidigare. Inte av en inredd villa eller liknande men däremot fick jag flyttas tillbaka till tidigt 60-tal. En fika i ett annorlunda boende som idag är ett projekt för ägaren och pågående renovering pågår ständigt. Den här har en vattentank på 220 liter, en egen driksvattentank för rent vatten, tv, spis, ugn, stereo, centraldammsugare, toalett med väggar klädda i vit panel, 3-bäddare, gigantisk taklucka och en diskbänk som är större än min.

 

Det kanske inte ser mycket ut för världen men att få vara inne i den var en riktigt häftig upplevelse. Det kliar i fingrarna och möjligheterna till att behålla det gamla men blanda med det nya moderna sprudlar. Tänk vad man kan göra med en sådan här grej:

 

Mobilfoto: Ina- Inas Dekor

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ina

Jag är mamma, utbildad florist, arbetat som dekoratör. Jag är en fd. webadministratör på bröllopslycka.se men arbetar nu som webadministratör, dekoratör, "företagsprofilerare" och marknadsföringsassistent på ett företag inom profil- och presentreklam. Jag brinner för det jag gör och är tacksam för att jag får möjligheten att göra det. Min familj är mitt allt och ingenting annat prioriteras högre än den. Därav mycket vardagstugg i bloggen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv



Prenumerera och dela