Inas Dekor

"Små ting skapar helhet"

Sanna - Gästbloggar

Publicerad 2010-09-23 12:42:52 i Personligt,

Vet du, jag har funderat över det här med din präktighet,bloggande och negativa människor.
 
Jag har en teori som kanske stämmer eller inte stämmer,vad vet jag, men jag tror att folk många gånger väljer att missförstå.
 
Vi kan titta på fenomet bloggande:
Många som bloggar har ambitionen att dela med sig av sin vardag, på gott och ont, berätta om sorgliga likväl som roliga saker för att folk ska känna igen sig och kanske dra lärdom av misstag vi begår eller kanske bara hitta en annorlunda lösning på ett problem (man behöver ju inte göra EXAKT likadant som bloggaren utan kanske kan se saker från en annan vinkel) Du är en sådan person.
 
Visst finns det bloggare som som bara skriver : Nu ska jag dricka kaffe sen ska jag sova. Jag vet inte om de behöver skriva för att kunna gå tillbaka och se vad de gjort eftersom dessa personer uppenbarligen lider av någon slags minnesförlust eller tidig altzeimers, vad det än är så kan dessa aldrig reta upp någon eftersom de inte har några åsikter att dela med sig av.
 
Sen har vi bloggare som av någon anledning använder sin blogg som billigare form av terapi, dessa bloggare talar bara om hur orättvist de har blivit behandlade och hur meningslöst livet är, inget är kul och alla är elaka! Efter att ha läst en sådan blogg känner man hur depressionen lägger sig som en tung mantel över sig.
 
Poängen med alla dessa bloggare är ju faktiskt att de är mänskliga! Kaffedrickaren kanske bara har en trist dag, vecka eller månad. Kanske det vid ett senare tillfälle kommer något riktigt briljant från denna person!
 
Terapibloggaren kanske är värdens lyckligaste människa i det verkliga livet eftersom hon/han får ur sig all sin ilska och frustration via bloggen!
 
Alla skriver av olika anledningar, men en sak tror jag att alla bloggare har gemensamt. De lämnar aldrig ut HELA bilden av sig själva! Dels för att vissa saker är för personliga och det skulle vara som att knalla alldelles naken över Sergels torg, dels för att skona sina anhöriga som kanske inte vill bli exponerade på det sättet. Vi som läser bloggar väljer ju vad vi vill läsa om, tex har vi ett rörigt liv kanske det är skönt att läsa om kaffedrickaren eftersom vi då inte behöver tänka.
 
Okej, tillbaka till din präktighet! Synonymer till präktig: bra, utmärkt, förträfflig, av god kvalitet, ståtlig, praktfull, härlig; ordentlig, hederlig, pålitlig, rejäl, rekorderlig, ansenlig, stadig.  
 
Jag tror inte att hon direkt menade att du skulle sluta vara hederlig eller pålitlig!?! Fast där har vi faktiskt det roliga i det hela, många av dessa synonymer passar ju in på hur du är som person.
I din blogg kan man kanske få uppfattningen att du är perfekt och inte har några brister.
 
 Återigen,som bloggare lämnar man inte ut hela sig själv. Och vi som läser den väljer att tolka det på vårat sätt.
 
De som inte känner dig ser inte dina dåliga dagar, dagar när du är osäker på om du gör rätt eller är ledsen för att du inte har mer ork eller kanske tycker att du inte räckt till för dina barn.
Jag vet vad det kostar för dig att göra alla val du gör och jag kan många gånger tycka att du är lite väl uppoffrande och att du skulle behöva egentid där du bara är du, inte mamma, sambo, syster eller något annat
Jag vet också att många är avundsjuka på ditt tålamod och din förståelse för dina barn och deras svårigheter ( jag erkänner! ) men ditt tidigare liv har skapat dig och det är ett val du gjorde tidigt.
 Du ger barnen allt det som du hade velat få som barn och vad är fel med det? Jag kan ju inte bli förbannad på dig för att jag inte har samma uthållighet och tålamod som du. Skulle jag gå omkring och tycka att du gör fel så säger det ju mer om mig än om dig! Nu tänker jag sluta annars är risken stor att jag fortfarande sitter här nästa vecka!

 Kram Sanna

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Siv

Publicerad 2010-09-23 19:35:08

Sanna är suverän - hon träffar ju mitt i prick med det hon skriver.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ina

Jag är mamma, utbildad florist, arbetat som dekoratör. Jag är en fd. webadministratör på bröllopslycka.se men arbetar nu som webadministratör, dekoratör, "företagsprofilerare" och marknadsföringsassistent på ett företag inom profil- och presentreklam. Jag brinner för det jag gör och är tacksam för att jag får möjligheten att göra det. Min familj är mitt allt och ingenting annat prioriteras högre än den. Därav mycket vardagstugg i bloggen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv



Prenumerera och dela