Inas Dekor

"Små ting skapar helhet"

Ännu en solig dag & ännu en relief

Publicerad 2009-06-29 11:33:25 i Teckning,

Sitter i ateljén med stekande sol utanför fönstret, ingen kallare vind som fläktar och med ideér tiltade på noll.
Saken är den att Kaya Konstnär fortfarande är i Frankrike och har vernissage så jag går efter dom kunskaper jag har sedan tidigare (vilket jag alltid gjort) men han tillför svaren på dom små frågorna gällande teknik som ibland poppar upp.
Som till exempel vilken olja det är han använder vid oljemålningar, som är mitt nuvarande projekt, för det är inte det lättaste att komma fram till när det står äkta majonäs på burken =0)

Nej, så jag beslutade mig att låta oljemålningen torka till några dagar till (som om den inte haft tid att torka) och beslöt mig istället för att göra en ny relief (den ni).
Japp, som efterfrågat så kommer jag att göra en ny relief och vad som händer med den eller vad det blir för motiv är som vanligt oklart när jag sätter igång med något, det blir ett resultat iallfall.

Jag börjar därmed fylla hinken med vatten för att sedan succesivt hälla i gipset, blandar med höger handen och får på höften avgöra om det är lagom konsisten. Konsistensen var helt fel! När jag häller gipset i formen och halva är fylld så stelnar till och med det fallande gipset. Undrar om jag hade i för mycket gips =0D Inte nog med det så är halva hinken fortfarande halvfull eftersom jag inte fick i allt formen, gissa om det stelnade!
I försök att hugga ur all torkad gips inser jag snart att det skulle ta en vecka eller mer (om man tänker på att det tog ett halvår att fint hugga ur motivet ur den tidigare reliefen) så jag gav upp, efter fikat var det jag som gick iväg till den billiga och braiga lilla butiken med "allt-man-kan-tänka-sig-i-varuväg" för att snällt inhandla en ny hink till Kaya, snällt va?
Jag passade faktiskt på att köpa en till mig med för jag misstänker att det kommer bli ännu fler reliefer i framtiden.

På Kayas hink textade jag: Gips stelnar fort!! Varsågod Kaya, här får du en ny!! // Karolina =0)
Tar kort med mobilen så kanske ni kan få se mina marknadsförings hinkar senare

Nej, så nu sitter jag här med två formar gips ( En bra och en dålig) som har sin brinntid rätt länge, två nya hinkar, en oljemålning och varken orken eller lusten att påbörja akvarellmålning. Känns som om jag redan har projekt.

Får se vad jag hittar på, vad gör ni en ytterligare solig dag som denna?

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Mixx

Publicerad 2009-06-29 12:19:02

Hahaha du är rolig :D

Jag städar och bloggar.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ina

Jag är mamma, utbildad florist, arbetat som dekoratör. Jag är en fd. webadministratör på bröllopslycka.se men arbetar nu som webadministratör, dekoratör, "företagsprofilerare" och marknadsföringsassistent på ett företag inom profil- och presentreklam. Jag brinner för det jag gör och är tacksam för att jag får möjligheten att göra det. Min familj är mitt allt och ingenting annat prioriteras högre än den. Därav mycket vardagstugg i bloggen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv



Prenumerera och dela